Постинг
05.08.2017 23:00 -
Артистът като инструмент на себе си
Автор: sestra
Категория: Изкуство
Прочетен: 2167 Коментари: 10 Гласове:
Последна промяна: 06.08.2017 08:23
Прочетен: 2167 Коментари: 10 Гласове:
13
Последна промяна: 06.08.2017 08:23
Кратко за Марина Абрамович, една от най-влиятелните личности в артистичния свят днес. Също и за изкуството на пърформанса, възникнал шейсетте години на 20 в. в определени артистични среди в Европа, известни като движение „Флуксус” (потокът). Легендарни имена на „Флуксус” са Бен Патерсън, Джордж Мачунис, Нам Джун Пайк, Йозеф Бойс, Йоко Оно и др.
Марина започва своите изяви през 70-те и едно от най-точните определения за пърформанс (представление, изява)е нейно, извлечено от собствен опит:
Разликата между театър и пърформанс се състои в това, че ако имате в театралното действие нож, пистолет, цвете, книга, те не са всъщност това, което са, а в пърформанса присъстват като себе си - нож, цвете, пистолет, книга. И се използват по предназначение.
Тя изследва възможностите на тялото, на съзнанието, на взаимността. Пърформансите и са гениално прости, а изпълнението им - огромно предизвикателство, което малцина биха посрещнали с нейната сила и отдаденост. Повод за горното определение е нейният пърформанс „Ритъм 0”, един от първите и, в който тя поставя пред себе си на една маса тези предмети - нож, хляб, вино, роза, пистолет, въжета, ножици и се оставя 6 часа в ръцете на публиката. Публиката има едно указание: неподвижен артист, предмети, правете каквото ви хрумне. Следват ужасяващи 6 часа, в които публиката използва всички предмети по предназначение и както им хрумне. Само дето не стрелят в нея. Задоволяват се с опиране на дуло в главата и. На финала е разсъблечена, завързана, разнасяна, драскана с роза, порязвана с нож... Охраната обявява край на пърформанса и в миг, щом тя започва да се движи, публиката се отдръпва встрани. Когато се прибира в стаята си, Марина си открива кичур бяла коса. И след това, и в дългогодишното и партньорство с любимия и Улай, всички пърформанси са толкова смели, толкова прости като идея и изпълнени с такава необикновено храбра отдаденост както „Ритъм 0”. И, разбира се, всички те изследват тъмната бездна, която ние с разни емоционални окраски наричаме човек.
Позволявам си това сравнение. Ежедневието човек, полусъзнателно въобразяващо си, че държи юздата на съществуването си и артистът човек, до липса на дъх, до кръв, до скъсване удържащ същата тази юзда. Ето това е Марина Абрамович и ето заради това тя днес е сред най-"влиятелните човешки същества на планетата. И не, че и трябва да бъде. Артистът не се възползва от силата си. И още - отблъскват го всички онези неща, продиктувани от отегчителния ламтеж за влияние, обгърнати в коварство и страх. За истински артисти да поговорим. (следва)
"Rhytm 0"- 1974 г.
Марина започва своите изяви през 70-те и едно от най-точните определения за пърформанс (представление, изява)е нейно, извлечено от собствен опит:
Разликата между театър и пърформанс се състои в това, че ако имате в театралното действие нож, пистолет, цвете, книга, те не са всъщност това, което са, а в пърформанса присъстват като себе си - нож, цвете, пистолет, книга. И се използват по предназначение.
Тя изследва възможностите на тялото, на съзнанието, на взаимността. Пърформансите и са гениално прости, а изпълнението им - огромно предизвикателство, което малцина биха посрещнали с нейната сила и отдаденост. Повод за горното определение е нейният пърформанс „Ритъм 0”, един от първите и, в който тя поставя пред себе си на една маса тези предмети - нож, хляб, вино, роза, пистолет, въжета, ножици и се оставя 6 часа в ръцете на публиката. Публиката има едно указание: неподвижен артист, предмети, правете каквото ви хрумне. Следват ужасяващи 6 часа, в които публиката използва всички предмети по предназначение и както им хрумне. Само дето не стрелят в нея. Задоволяват се с опиране на дуло в главата и. На финала е разсъблечена, завързана, разнасяна, драскана с роза, порязвана с нож... Охраната обявява край на пърформанса и в миг, щом тя започва да се движи, публиката се отдръпва встрани. Когато се прибира в стаята си, Марина си открива кичур бяла коса. И след това, и в дългогодишното и партньорство с любимия и Улай, всички пърформанси са толкова смели, толкова прости като идея и изпълнени с такава необикновено храбра отдаденост както „Ритъм 0”. И, разбира се, всички те изследват тъмната бездна, която ние с разни емоционални окраски наричаме човек.
Позволявам си това сравнение. Ежедневието човек, полусъзнателно въобразяващо си, че държи юздата на съществуването си и артистът човек, до липса на дъх, до кръв, до скъсване удържащ същата тази юзда. Ето това е Марина Абрамович и ето заради това тя днес е сред най-"влиятелните човешки същества на планетата. И не, че и трябва да бъде. Артистът не се възползва от силата си. И още - отблъскват го всички онези неща, продиктувани от отегчителния ламтеж за влияние, обгърнати в коварство и страх. За истински артисти да поговорим. (следва)
"Rhytm 0"- 1974 г.
И за истинско изкуство
цитирайnalia написа:
И за истинско изкуство
В линка долу тя сама представя своя пърформанс. По-нататък ще го направя видим, че от телефона не ми се получава. Ще кача и други неща. Хубава неделя, Нали!
iosefbav написа:
Не мога да разбера защо, след като доброволно се подлагат на подобни падения след това някои се оплакват, че са нещастни, а пък и, на всичко отгоре, правят и някакви псевдо опити за адекватност, за да ни го покажат.....
Жалка..... Жалка история!((((
Жалка..... Жалка история!((((
Марина Абрамович? Тя и нещастна са взаимно изключени понятия, тя и жалка също. Както и всеки човек, съзнателно открит към стихията човек. Други се оплакват, други поливат врящия казан в себе си с алкохол и всякакви субстанции, вкл. кръв от всичко живо, но най-вече със самосъжаление.Тези други предпочитат да играят в този маскарад наистина и през цялото време, нахъсват се. Един пърформанс трае определено време както и един филм. През останалото време изпълнилият го е свободен и жив.
Ето ти тук , ако ти е интересно един (доста известен ) експеримент , за това какво представляват хората лишени от отговорност (статията е на английски , надявам се да не е проблем) https://wwwhology/milgram
цитирай
5.
milady -
сис, не бях обръщала внимание на това ..изкуство, но ти разбираш повече..
06.08.2017 12:55
06.08.2017 12:55
мога ли да допълня малко за изкушените лаици като мен..
Благодаря ти,винаги си ми интересна..
Като равностойно изразно средство обаче, пърформансът е възприет чак през 70-те години. Тогава концептуалното изкуство е в апогея си. Тъй като набляга на идеята за сметка на продукта, то се изживява като изкуство, което не може да бъде купено или продадено. Често пъти пърформансът демонстрира и пресъздава точно тази концепция, оказала се твърде утопична в последствие. Поради характера си на живо изкуство, много проявления на пърформанса са причислявани към полетата на театъра и танца. В тази връзка е важно да отбележим, че пърформансите, като изразно средство, възникват именно в практиките и експериментите на художниците, а не на театралите или танцьорите. В последствие се размиват в граничните зони на различните изкуства.“
ps.alos/dictionary/пърформанс/
цитирайБлагодаря ти,винаги си ми интересна..
Като равностойно изразно средство обаче, пърформансът е възприет чак през 70-те години. Тогава концептуалното изкуство е в апогея си. Тъй като набляга на идеята за сметка на продукта, то се изживява като изкуство, което не може да бъде купено или продадено. Често пъти пърформансът демонстрира и пресъздава точно тази концепция, оказала се твърде утопична в последствие. Поради характера си на живо изкуство, много проявления на пърформанса са причислявани към полетата на театъра и танца. В тази връзка е важно да отбележим, че пърформансите, като изразно средство, възникват именно в практиките и експериментите на художниците, а не на театралите или танцьорите. В последствие се размиват в граничните зони на различните изкуства.“
ps.alos/dictionary/пърформанс/
crippledhedgehog616 написа:
Ето ти тук , ако ти е интересно един (доста известен ) експеримент , за това какво представляват хората лишени от отговорност (статията е на английски , надявам се да не е проблем) https://wwwhology/milgram
Г, само не мога да вникна по- дълбоко ,
какво означав за теб.. хора ,“лишени от отговорност ?
поздрав/Юлия
crippledhedgehog616 написа:
Ето ти тук , ако ти е интересно един (доста известен ) експеримент , за това какво представляват хората лишени от отговорност (статията е на английски , надявам се да не е проблем) https://wwwhology/milgram
Според мен Марина е отишла по-навътре в същата изследователска цел. И поемайки цялата отговорност и организация :) Затова артистите са по-ефективни от всеки научен труд поне според мен. И са по-евтини :)
milady написа:
мога ли да допълня малко за изкушените лаици като мен..
Благодаря ти,винаги си ми интересна..
Като равностойно изразно средство обаче, пърформансът е възприет чак през 70-те години. Тогава концептуалното изкуство е в апогея си. Тъй като набляга на идеята за сметка на продукта, то се изживява като изкуство, което не може да бъде купено или продадено. Често пъти пърформансът демонстрира и пресъздава точно тази концепция, оказала се твърде утопична в последствие. Поради характера си на живо изкуство, много проявления на пърформанса са причислявани към полетата на театъра и танца. В тази връзка е важно да отбележим, че пърформансите, като изразно средство, възникват именно в практиките и експериментите на художниците, а не на театралите или танцьорите. В последствие се размиват в граничните зони на различните изкуства.“
ps/dictionary/пърформанс/
Благодаря ти,винаги си ми интересна..
Като равностойно изразно средство обаче, пърформансът е възприет чак през 70-те години. Тогава концептуалното изкуство е в апогея си. Тъй като набляга на идеята за сметка на продукта, то се изживява като изкуство, което не може да бъде купено или продадено. Често пъти пърформансът демонстрира и пресъздава точно тази концепция, оказала се твърде утопична в последствие. Поради характера си на живо изкуство, много проявления на пърформанса са причислявани към полетата на театъра и танца. В тази връзка е важно да отбележим, че пърформансите, като изразно средство, възникват именно в практиките и експериментите на художниците, а не на театралите или танцьорите. В последствие се размиват в граничните зони на различните изкуства.“
ps/dictionary/пърформанс/
за изкуството и разликата между класическо, модерно и съвременно. Как са възникнали също. Там има още непопълнени теми, след това сайтът ще е перфектен. В него има и много събития, които се случват реално днес относно съвременните форми.
Да, точно, тези художници изключват елемента на печалбата за сметка на независимостта си и така достигат до своите експерименти. Джон Кейдж започва със звукови експерименти, а е известен като композитор по-късно, Пина Бауш експериментира в телесните движения, а после вдъхновява експериментиране в модерния танц. И така.... радвам се, че ти е интересно, то наистина е :) Много вярно е и това, че всички тези експерименти ги правят художници. Ако питаш мен, цялата цивилизация се заражда в главите на художниците. От палеолита, поне колкото знаем, та до днес.
Уважавам хора, храбро отдадени на кауза, идея, хоби или просто Нещо, в което вярват... ( Разбира се - в позитивен план ! ) :)
Поздрави!
Щастливо лято!
цитирайПоздрави!
Щастливо лято!
vilish написа:
Уважавам хора, храбро отдадени на кауза, идея, хоби или просто Нещо, в което вярват... ( Разбира се - в позитивен план ! ) :)
Поздрави!
Щастливо лято!
Поздрави!
Щастливо лято!
Но винаги с нагласата за ненасилие спрямо други хора, което ги отличава от всеки вид лицемери, Вили, а позитивното е една по-особена тема. Благодаря сърдечно, и на теб също!
Търсене
Блогрол
1. Купон с рок и метъл
2. cefulesteven
3. sowhat от задругата на принцесите
4. Елена в кутия със стихове
5. Ти идваш неочаквано
6. sphinx
7. ravenheart
8. Камъчно от kosara2008
9. Поезия от Г. Ковачев
10. Кантон до линията
11. Нередовен дневник
12. Котките си ядат прилепи
13. Китайско с цветни маслини
14. Четири и нещо
15. ПрезОЧИ кобила (сива)
16. Човек е странна дума, но работи
17. Готик и всичко останало
18. Задругата...
19. Чужденец
20. Диктат на нравите
21. PS poetry
22. Тили свети :)
23. Вдъхновение от Надя :)
24. Милост - Мълчания от Надежда
25. Тераса с портокал
26. uroboric
2. cefulesteven
3. sowhat от задругата на принцесите
4. Елена в кутия със стихове
5. Ти идваш неочаквано
6. sphinx
7. ravenheart
8. Камъчно от kosara2008
9. Поезия от Г. Ковачев
10. Кантон до линията
11. Нередовен дневник
12. Котките си ядат прилепи
13. Китайско с цветни маслини
14. Четири и нещо
15. ПрезОЧИ кобила (сива)
16. Човек е странна дума, но работи
17. Готик и всичко останало
18. Задругата...
19. Чужденец
20. Диктат на нравите
21. PS poetry
22. Тили свети :)
23. Вдъхновение от Надя :)
24. Милост - Мълчания от Надежда
25. Тераса с портокал
26. uroboric