Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.04.2014 07:19 - Христо Ботев, русофилстващите и България през 1869г.
Автор: sestra Категория: Политика   
Прочетен: 6108 Коментари: 26 Гласове:
20

Последна промяна: 09.04.2014 12:18

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Който може, да гледа и да вижда. Мен ми е странно как така векове минават, а на народонаселението морето все му е до колене и хоризонтът му стига  до под носа все така като тогава. Не на българина, държа да съм точна, на човека-заплес - неспирно роящия се пълнеж на сламените истории. Историите, които подменят истината. Вечната истина.
 Тези илюстрации от публикации в "Тъпан", "Борба" и др. вестници са ми били първите впечатления от Ботев като малко момиченце. Това не е попречило на пропагандата да ми внуши, че той е само един гениален (разбирай лудичък) поет с полусънно съзнание, с един проблясък в публицистиката "Символ верую на българската комуна", което, разбирай, е нещо комунистическо.  И че Ботев бил комунист. Нищо, че комуна си означава просто общество и в този смисъл е употребено от автора. И че е загинал от "заблуден" куршум някъде по горите докато кротко си пладнувал с четата. Само, че вестниците му съвсем други неща разправят и най-вече за Русия освободителката на народите. Това ми пренарежда получените в социалистическите училища "познания" по история. А вашите как се чувстват като разглеждате тази карикатура? 

 
Още такива изображения могат да бъдат видени ТУК.  И много може да се чете. От извора.

image

Карик. на стр. 557, печ. въ „Тѫпанъ”, год. 1, бр. 14 (5. XI. 1869.). Била много известна на времето си всрѣдъ емиграцията. Тя представлява членоветѣ на „Доброд. дружина” (русофилскиятъ комитетъ) какъ се раждатъ отъ руската дипломация, представена като магаре.

 

Допълвам с още топла песен, създадена от украинка и литовци. Историята продължава. Някъде я пишат, а другаде си се пише сама, като няма кой да участва в нея.





Тагове:   България,   Русия,   ботев,   1869,


Гласувай:
22



Следващ постинг
Предишен постинг

1. getmans1 - Супер !
07.04.2014 08:17
Нека да се видят и дано да се познаят!
Ха дано ама надали, и сега ако им се дадем това значи во веки веков ще си тропкаме казачока, и пак някой Чърчил или Рузвелт ще ни са виновни.
цитирай
2. tit - Ботев е ненавиждал всяко чуждопоклонничество
07.04.2014 08:50
Смешно е да разграничаваш комуна от комунизъм, още повече, че тогава Русия не е била социалистическа страна

А руснаците са "купили" българската признателност с цената на много хиляди човешки живота. Не само руски, разбира се.

Няма да пиша всичко, което ми е.... Безсмислено е!:(
цитирай
3. karaiany - Струва ми се, че тази тема ще разделя ...
07.04.2014 12:54
Струва ми се, че тази тема ще разделя българите во веки.Според мен въпросът трябва винаги да бъде разглеждан ведно с идеята за свобода. Право ли е тя, или е дар?
Първо трябва да си отговорим на въпроса що е свобода и след това да решим дали трябва да бъдем благодарни на чужда страна за този "благ дар". Следващият задължителен въпрос е да отговорим какво е благодарност и какво трябва да обхваща. Благодарарността морална ли е, или включва също някакви задължения към освободителя. И ако има задължения, от какъв характер трябва да бъдат?
Ако приемем, че свободата е дар и включва задължения, какви са те? Не са ли те отрицание на самата идея за свобода?
Ако свободата е право, няма задължение за дарението. Има само морална благодарност, която е чиста проява на любов. Прекрачването на такава граница обаче е недопустимо.
Българинът трябва да бъде благодарен за жервите дадени от русите, както и всички останали народи, участници във войната, но не бива да позволява на друг народ да изземе правото му на сaмоуправление. То е право на всеки народ. В противен случай се оказваме в положението на народ, който от благодарност се отказва доброволно от свободата си в полза на друг поробител.
Пак в името на свободата е необходимо да признаем правото на всеки да изрази собственото си мнение свободно.
Границите между една демокрация и една диктатура са винаги видими.
цитирай
4. stela50 - Много актуална тема, Сестра... важна, отговорна пред бъдния ден...
07.04.2014 13:58
Споделям изцяло написаното от karaiany
...въпросът трябва винаги да бъде разглеждан ведно
с идеята за свобода. Право ли е тя, или е дар...
Истината винаги излиза рано или късно, колкото
и да се идеализират и променят образи и събития...
За съжаление това почти не променя мисленето
на голяма част от хората, готови да се откажат
от свободата си в полза на следващия поробител.
Поздрави !
цитирай
5. getmans1 - karaiamy, 100% съм съгласен въпреки че има едно НО
07.04.2014 19:59
И това „но“ се изразява в това че признателността на Българския народ към онази Русия от 1887г е тотално принизена за сметка на „ благодарността към СССР и сегашния неясен Путинов режим“.

А от представения ни материал е видно че преди 140 години хората на ДЕЙСТВИЕТО са мислили в перспектива за „Свободна и Независима България“ идеал който нашите деди са постигнали за едни двайсетина години, а творчеството на поета Ботев и живота на революционера Ботев ясно го показват!
цитирай
6. анонимен - Аз съм
07.04.2014 22:28
съгласна 100% с Караяни.
Между другото, Путин се е разпищолил съвсем и ако анексира и Източна Украйна, познайте кой е следващият....
Даже и жокер ще ви дам - този, от който вече го дели само едно море:)
цитирай
7. vencivaleri1951 - И аз съм съгласен с Караяни,
08.04.2014 02:32
но какво има общо коментара му с този объркан постинг.

Ботев е зле настроен спрямо Русия и това е неоспорим факт. Но да видим защо е така.
Ботев е анархо-комунист и като такъв е изгонен от Русия/Одеса/ където е учил. Впрочем в не една своя статия той обяснява "зимата на своето недоволство" Русия е абсолютна монархия , практически с близо 80% крепостно население.
Другата причина е, че Русия освобождавайки Сърбия "подминава" България в този момент което е голямо разочарование за много българи. Особено сред тези са взели участие в освобождението на сърбите. /Раковски, Левски.../
Споменатото "Символ верую" което заедно с поздравителния адрес до парижките комунари най-ясно проказва идеологическите симпатии на поета. Освен отявлен враг на монархията, той се явявава такъв/според написаното от него/ и на боржуазното общество. Така, че бидейки враг на монархическа Русия възгледите му според "Символ Верую" ни най-малко не са се отличавали от тези на Плеханов, Бакунин, Ленин...
Ако Ботев беше доживял седемнадесета година на 20 век никак не е трудно да отгатнем какви биха били политическите му симпатии.
цитирай
8. getmans1 - Те, на това ...
08.04.2014 08:54
.... му се казва „ Излязъл на кучето от г... “ т.е. на магарето !
цитирай
9. makont - Стани, Стани,
08.04.2014 14:23
не се умори да се бориш. Сетих се за нещо твърде "оптимистично", един мой колега все го казваше: "Надеждата крепи човека, докато го събори". В опита си да сме изправени, колко ли надежда похабяваме??? Все пак и това лято ще бъдем "луди", надявам се.(Пак се отклоних, къде го чукаш, къде се пука) А думата беше за Ботев!!!
цитирай
10. sestra - Като прочетох коментарите надолу
09.04.2014 11:13
getmans1 написа:
Нека да се видят и дано да се познаят!
Ха дано ама надали, и сега ако им се дадем това значи во веки веков ще си тропкаме казачока, и пак някой Чърчил или Рузвелт ще ни са виновни.

установих, че въпросните карикатури на Хенрих Дембицки към публикациите на Ботев от 1879-та никому не са направили особено впечатление, освен на Вас. А в рисунката винаги се крие същината като символ, ключ или код. Благодаря.
цитирай
11. sestra - Тит,
09.04.2014 11:15
tit написа:
Смешно е да разграничаваш комуна от комунизъм, още повече, че тогава Русия не е била социалистическа страна

А руснаците са "купили" българската признателност с цената на много хиляди човешки живота. Не само руски, разбира се.

Няма да пиша всичко, което ми е.... Безсмислено е!:(

благодаря и съжалявам за емоцията. Те и днес така купуват. Кавичките са само за стоката свобода, опакована в човешки жертви. Докога?
цитирай
12. sestra - Караяни, няма какво много да допълня
09.04.2014 11:18
karaiany написа:
Струва ми се, че тази тема ще разделя българите во веки.Според мен въпросът трябва винаги да бъде разглеждан ведно с идеята за свобода. Право ли е тя, или е дар?
Първо трябва да си отговорим на въпроса що е свобода и след това да решим дали трябва да бъдем благодарни на чужда страна за този "благ дар". Следващият задължителен въпрос е да отговорим какво е благодарност и какво трябва да обхваща. Благодарарността морална ли е, или включва също някакви задължения към освободителя. И ако има задължения, от какъв характер трябва да бъдат?
Ако приемем, че свободата е дар и включва задължения, какви са те? Не са ли те отрицание на самата идея за свобода?
Ако свободата е право, няма задължение за дарението. Има само морална благодарност, която е чиста проява на любов. Прекрачването на такава граница обаче е недопустимо.
Българинът трябва да бъде благодарен за жервите дадени от русите, както и всички останали народи, участници във войната, но не бива да позволява на друг народ да изземе правото му на сaмоуправление. То е право на всеки народ. В противен случай се оказваме в положението на народ, който от благодарност се отказва доброволно от свободата си в полза на друг поробител.
Пак в името на свободата е необходимо да признаем правото на всеки да изрази собственото си мнение свободно.
Границите между една демокрация и една диктатура са винаги видими.

към написаното от теб, освен, че в публицистиката на Ботев може да се чете тази граница.
цитирай
13. sestra - Да, съгласна съм.
09.04.2014 11:20
getmans1 написа:
И това „но“ се изразява в това че признателността на Българския народ към онази Русия от 1887г е тотално принизена за сметка на „ благодарността към СССР и сегашния неясен Путинов режим“.

А от представения ни материал е видно че преди 140 години хората на ДЕЙСТВИЕТО са мислили в перспектива за „Свободна и Независима България“ идеал който нашите деди са постигнали за едни двайсетина години, а творчеството на поета Ботев и живота на революционера Ботев ясно го показват!

цитирай
14. sestra - Само мога да добавя
09.04.2014 11:22
angpiskova написа:
съгласна 100% с Караяни.
Между другото, Путин се е разпищолил съвсем и ако анексира и Източна Украйна, познайте кой е следващият....
Даже и жокер ще ви дам - този, от който вече го дели само едно море:)

красноречивата поговорка за власите на края на Дунава по повод това разсъждение. Който не вижда лошия край, е просто заслепен от завишена самооценка или просто глупост. А...хаха, то май е едно и също.
цитирай
15. sestra - Объркан... От съжденията Ви излиза, че и Ботев
09.04.2014 11:32
vencivaleri1951 написа:
но какво има общо коментара му с този объркан постинг.

Ботев е зле настроен спрямо Русия и това е неоспорим факт. Но да видим защо е така.
Ботев е анархо-комунист и като такъв е изгонен от Русия/Одеса/ където е учил. Впрочем в не една своя статия той обяснява "зимата на своето недоволство" Русия е абсолютна монархия , практически с близо 80% крепостно население.
Другата причина е, че Русия освобождавайки Сърбия "подминава" България в този момент което е голямо разочарование за много българи. Особено сред тези са взели участие в освобождението на сърбите. /Раковски, Левски.../
Споменатото "Символ верую" което заедно с поздравителния адрес до парижките комунари най-ясно проказва идеологическите симпатии на поета. Освен отявлен враг на монархията, той се явявава такъв/според написаното от него/ и на боржуазното общество. Така, че бидейки враг на монархическа Русия възгледите му според "Символ Верую" ни най-малко не са се отличавали от тези на Плеханов, Бакунин, Ленин...
Ако Ботев беше доживял седемнадесета година на 20 век никак не е трудно да отгатнем какви биха били политическите му симпатии.

е бил доста объркан, но не мисля така. В политически план можете да го определяте като анархо-комунист или друг, но в творчески, което е по-важно, той е романтик. И ще Ви подскажа - романтизмът не робува на никакви идеологии, единствено на истината. В този план, колкото и грешки да са допускали, романтиците някак винаги са хващали влака на истината и са променяли света до днес. Тъй, че дори и да би бил на страната на революцията 17 г. ако би бил жив, не вярвам да би оцелял през следващите знаменателни години, а това е по-важно в случая. Тук публикувах част от неговата безпристрастна и обективна публицистика, насочена единствено към автентична свобода без чужда намеса. Нещо не ми се гадае ако би оцелял, как би живял, защото изводът, най-главният от публикацията ми е, че времето нищо не променя, уви. Освен героите и пионките.
цитирай
16. sestra - Мая!!! :)
09.04.2014 11:34
Нищо не ти разбрах. Каква борба тука, ти шегуваш ли се?... Мрън-мрън. Ще взема да допълня горе с това парче на Ъпсурт. Щото е фактологично точно.
цитирай
17. sestra - Таня,
09.04.2014 12:04
stela50 написа:
Споделям изцяло написаното от karaiany
...въпросът трябва винаги да бъде разглеждан ведно
с идеята за свобода. Право ли е тя, или е дар...
Истината винаги излиза рано или късно, колкото
и да се идеализират и променят образи и събития...
За съжаление това почти не променя мисленето
на голяма част от хората, готови да се откажат
от свободата си в полза на следващия поробител.
Поздрави !

намирам коментара ти много точен. Историята нищо не променя, само някои хора могат :)
цитирай
18. sestra - Да...
09.04.2014 12:08
getmans1 написа:
.... му се казва „ Излязъл на кучето от г... “ т.е. на магарето !

и все още никой не е коментирал картинката освен Вас. Както и песента. изводът е красноречив - на истинското няма какво да се каже.
цитирай
19. getmans1 - О Боже, о sestra, .......
09.04.2014 22:38
sestra написа:
getmans1 написа:
.... му се казва „ Излязъл на кучето от г... “ т.е. на магарето !

и все още никой не е коментирал картинката освен Вас. Както и песента. изводът е красноречив - на истинското няма какво да се каже.


..... най-после, някой ме разбра ! Само като си помисля с какви вятърни мелници се налага да се борим, и то защо ли?
Сигурно заради Опорните Точки !
цитирай
20. sestra - О!...getmans1 :D
10.04.2014 08:48
getmans1 написа:
sestra написа:
getmans1 написа:
.... му се казва „ Излязъл на кучето от г... “ т.е. на магарето !

и все още никой не е коментирал картинката освен Вас. Както и песента. изводът е красноречив - на истинското няма какво да се каже.


..... най-после, някой ме разбра ! Само като си помисля с какви вятърни мелници се налага да се борим, и то защо ли?
Сигурно заради Опорните Точки !

Налага се, за да ставаме съвършени. И да, заради нечиите опорни точки-трънчета във всеки от нас.
цитирай
21. tit - картинката ли?:))
12.04.2014 23:45
На нея виждаме как от задника на едно магаре излизат неколко човека, едри бизнесмени за времето си.
Статуите на двама от тях красят понастоящем главния вход на най-предстижното ни висше учебно заведение... Русофили!;)
Не е чудно, че Ботев е ненавиждал богаташите и господарите, Сестро!
Чудно е, че хора, които презират любимите му бедняци го крадат за знаме днес...
цитирай
22. sestra - Аз ли презирам бедняците?.. Хаха, веселба..
13.04.2014 00:17
tit написа:
На нея виждаме как от задника на едно магаре излизат неколко човека, едри бизнесмени за времето си.
Статуите на двама от тях красят понастоящем главния вход на най-предстижното ни висше учебно заведение... Русофили!;)
Не е чудно, че Ботев е ненавиждал богаташите и господарите, Сестро!
Чудно е, че хора, които презират любимите му бедняци го крадат за знаме днес...

И крада Ботев за знаме. От кого, Тит? От себе си ли? :) Или от теб. Не ми показвай това и онова русофилско. Живея в град, където Русия е оставила вечни паметници, декорирани с оръдия и щикове. Русия е в кръвта ни, както е била и на дедите ни в кръвта, но като зараза и е време да се осъзнае това. Всяко зло за добро, така предлагам да бъде. Не е моментът да се ровя сега да публикувам тук това, което е писал Левски, Раковски и Каравелов за руските ламтежи към родината ни, дето са ги тормозили още тогава. Но ще постна още карикатури. То се е видяло. Не приемаш, не приемаш, което съм публикувала. ОК, това си е моето мнение. Приеми факта.
цитирай
23. tit - приемам, Сестро, аз всичко приемам.:)
13.04.2014 01:54
Не питая страстни чувства към никоя страна, освен своята. България.
Не мога... Не разбирам в какво се изразява "руската зараза"?
Непонятна ми е русофобията, просто...
И американофобията ми е чудна.
Има толкова страни и народи... По каква причина трябва да отбягваме "заразните" руснаци, не разбирам.
Предпочитам да изясним - какви мислиш, че трябва да бъдем, а не - какви да не сме.

аз съм страстен човек и емоциите ми са силни
неблагодарността
високомерието
съденето "на едро"
уеднаквяването
са ми ненавистни...

Няма измислен начин да обърнеш един народ от същността му.
И Сталин не успя, и Торквамеда също.
Водачите се съобразяват с нрава на онези, които искат да водят.
Другото е насилие...робство, даже и под "демократична" маска...
цитирай
24. sestra - Не наричай русофоби тези,
13.04.2014 12:03
които носят в сърцата си руско изкуство - Рубльов, Бунин, Булгаков, Достоевски, Тарковски - това са вселени и още колко много има като тях. Явно за различни неща говорим. Историята е енигма, но все пак се открива за търсещите. И аз съм страстен човек, Тит, сдържаността ми е от уважение, затова не съдя, доколкото мога, когато говоря, нито пък лепя етикети на поразия. Разбирам, че може би наричаш демокрацията "демокрация", но според мен грешиш. Няма идеален свят, нито идеален начин за групите да съществуват. И все пак по-добър от нея няма. И не, че това е някакъв западен "строй", не. Просто най-подходящият за свободни хора начин да живеят в общество. Защото сме много и все повече ще ставаме. Според мен руското зло се състои в това, че подхвърля на хората безсмислицата, че занапред ни чака някакъв възход, и то материален. И ние я гризем тая коричка и вече и представата си за нея гризем до премала. Но къде ще ходим, като са ни сложили хомот"я, дето викаш... Та така.
цитирай
25. aboychev - КОЛКО ЖАЛКО Е ДА СЕ ИЗГУБИШ СЪС
27.04.2014 23:07
СОБСТВЕНОТО СИ ЗНАЧЕНИЕ И ДОСТОИНСТВО
ПРИНИЗЯВАЙКИ ЖИВОТА СИ ДО БОРБАТА ЗА ФИСЛТВА И ФОБСТВА КЪМ ЧУЖДИ,
РАДОСТНО Е ЧЕ СТЕ ОТКРИЛИ ЕДНА ОТ ИЗМАТЕ НА УЧИЛИЩНОТО НИ ОБРАЗОВАНИЕ.
КОЛКОТО ДА СМЪРТТА НА БОТЕВ СПОРЕД ЕДНА ОТ ВЕРСИИТЕ "ЗАБЛУДЕНИЯТ" КУРШУМ
Е ИЗСТРЕЛЯН ОТ РУСКИЯТ АГЕНТ В ЧЕТАТА - СИНЪТ НА БАБА ТОНКА РУСЧУКЛИЙКАТА.
цитирай
26. sestra - aboychev,
27.04.2014 23:54
КОЛКО ЖАЛКО Е ДА СЕ ИЗАГУБИШ СЪС СОБСТВЕНОТО СИ ЗНАЧЕНИЕ И ДОСТОИНСТВО
ПРИНИЗЯВАЙКИ ЖИВОТА СИ ДО БОРБАТА ЗА ФИСЛТВА И ФОБСТВА КЪМ ЧУЖДИ,
РАДОСТНО Е ЧЕ СТЕ ОТКРИЛИ ЕДНА ОТ ИЗМАТЕ НА УЧИЛИЩНОТО НИ ОБРАЗОВАНИЕ.
КОЛКОТО ДА СМЪРТТА НА БОТЕВ СПОРЕД ЕДНА ОТ ВЕРСИИТЕ "ЗАБЛУДЕНИЯТ" КУРШУМ
Е ИЗСТРЕЛЯН ОТ РУСКИЯТ АГЕНТ В ЧЕТАТА - СИНЪТ НА БАБА ТОНКА РУСЧУКЛИЙКАТА. [/quote]

Наистина е жалко за такива българи. Мисля, че днес имаме да оправим не само материала по история в училище, а и самата история. Всяка лъжа свършва някой ден. Така и с братушките. А за убийството на Ботев - да. Не вярвам в сляпата съдба в този случай както съм убедена, че големите поети като Ботев, Яворов, Дебелянов са имали пределно дълбоки умове, трудни за залъгване и самозалъгване. Затова и са понесли чуждите тегла.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sestra
Категория: Поезия
Прочетен: 2578456
Постинги: 732
Коментари: 7882
Гласове: 29404
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031