Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.09.2011 13:29 - Случка
Автор: sestra Категория: Други   
Прочетен: 5747 Коментари: 18 Гласове:
30

Последна промяна: 02.10.2011 15:37

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Някого от вас да са водили на екскурзия в действащ затвор? Допускам все пак, че е възможно, защото на мен ми се случи, в ранната около четиринайсетгодишна възраст.
 Бях си дошла от училище, беше топъл ден пролетта и само си мислех как хубаво да си изкарам оставащите свободни часове от деня в любимото ми състояние - блажена самота. Предстояха ми изпити в гимназията и знаех, че този ден е от малкото бегрижни в обозримо бъдеще. Щях да се заема с нещо незначително, каквото и да е, независимо дали подреждане на джунджурийки, безсмислено рисуване или излежаване.
 Важното беше, че ми предстояха само мои, скъпоценни няколко часа, когато баща ми се показа на вратата на стаята ми и забързано рече:
- Хайде да дойдеш на гастрол с театъра в Белене!
Първо не се беше случвало баща ни да ни кани по тези гастроли - почти ежедневни за работата му и второ - точно Белене ли намери да ми предложи и точно днес ли?...Това си беше най-тъпото възможно предложение, което можех да получа и бързо го отрязах с отблъскваща смес между ирония и каменно мълчание. Но след десет минути той пак дойде и хич не изглеждаше разколебан. "Идваш", казва и "недей да спориш". Разрази се тя, драмата, не е лесно да ме накараш да направя нещо, което не искам и ето, че след половин час вървя с подути от рев очи по загубения си блажен следобед с баща ми към колата.
 Хубаво, че беше решил поне да не сме с автобуса на театъра и неговите колежки - все полубогини и богини. Нещо ме притесняваха тогава, сега знам, че актьорът е едно слабо същество, но тогава отразявах повече външното. Взехме и най-близкия му приятел и колега с нас и не след дълго стигнахме град Белене. Не бях ходила, видя ми се пустош - остарели соцдекорации, олющени мазилки, безлюдно. Кой знае защо чакахме около един празен  фонтан в центъра, вероятно да пристигне автобуса, след което се отправихме към пристанището, където оставихме колата и се качихме на понтон, който щеше да ни понесе към остров Белене - затвора, където беше предвидено да се играе въпросното представление. 

imageimage
 
Нещо такова беше понтона, но по-голям, заедно с нас върху него имаше една - две коли и някакви товари. На брега ни чакаха и ни откараха с джип, доколкото си спомням, по път, минаващ край оризови ниви чак до входа на затвора. По-късно, с дни не излизаща от това, което сега ми предстоеше, щях да разбера, че хората, които ни посрещнаха, тези, които работеха на нивите и дори тези, които ни поднесоха обяд след представлението - всички бяха затворници. Всеки от тях принадлежеше към определен кръг на достъп до външния свят, което право беше получил според  степента на опасност на извършеното престъпление и степента на излежаното наказание, най- вероятно. 
 Всичко изглеждаше подредено и дори ведро. Отидохме и до най-вътрешния кръг, не така ведър, в който зад една мрежа се движеха и разминаваха мъже, облечени в раирани дрехи - райета в нюанси на сивото. Срещнах погледа на един от тях , но усещах, че не трябва да гледам като в цирк, колкото и да ми беше интересно...  Някъде близо до този най-вътрешен кръг беше и залата за събрания, където влязохме за представлението. Баща ми ме сложи на един стол на първия ред близо до входа за импровизираната гримьорна, беше ми интересно как ще протече тук действието, което бях гледала неведнъж. Усещах, че залата зад мен се пълни с приглушен шум и развълнувани разговори, очаквахме началото всички и малко си отдъхнах, когато започна, нали вече бях на 14. Бяха възгласи, подвиквания, подсвирвания към късите поли на актрисите още от началото. Явно предстоеше вълнуващ спектакъл и вече се потапях в както си мислех, свое облаче, от което да наблюдавам интересните неща, които ставаха, когато откъм гримьорната се показа една от актрисите с настойчиво ръкомахане. Викаше ме. Изтичах при тях отзад и разбрах, че всички са се притеснили адски за мен, като видели какво става зад гърба ми. Откровено се очудих и май все още не искам да знам какво точно бяха видели. Все още мислех, че до края на спектакъла щях да събера много и много незабравими впечатления, а сега бях затворена между четири сиви стени и само отвреме-навреме чувах взривяващи се хорови смехове, възгласи и мощно свирене от много усти и пръсти откъм залата. После дохвърчаваше някоя от актрисите в разтреперан творчески потрес и едва можеше да каже някоя дума на друга, която я сменяше. Мисля от тогава заобичах актьорите истински, като се има предвид, че всяко дете на такъв обиква театъра от възрастта на прохождането си, когато тази сграда за него придобива статут на истински храм. И от тогава ми е останало това усещане като за облаче на безопасност, което дава театъра, не мога да го обясня.
 Останалото бяха пържените яйца в малката столова за затворници със специален статут  -  вкусни като никога преди и след това и връщането по обратния път, което напълно съм забравила. Сигурно е имало и още неща за запомняне, но съм била вече достатъчно изморена от впечатления.
  Много време след това, когато имах свои деца успях да намеря някакво обяснение за странното решение на баща ми от този ден. Вече знаех, че около 19 годишен е хвърлен в наказателен лагер, от който твърде малко хора можели да излязат. Заради това, че със свой връстник, уплашени от мощните деветосептемврийски вихри, взели по една торба багаж, отрязали едно парче от карта с пътищата при Елхово и се запътили към гръцката граница.Там някъде ги видели, както и парчето карта, което държали, докато питали къде е границата... и ги насочили по "по-надеждни" пътища обратно - през разпити, подземия, пълни с плъхове, бързи съдилища и лагери за "непослушни" - две специални години от живота на баща ми. Може би е искал просто да ме приобщи безмълвно към своята тайна тогава, питала съм го и пак ще го попитам. Но предполагам, че пак няма да получа ясен отговор - било е интуитивно решение, което ни свърза с нишката на разбирането. Точно, както тогава, около оня изсъхнал фонтан в центъра на Белене, когато баща ми беше потънал в особено вълнение, а чичо Л., неговият колега го попита с несдържана прямота:
- И какво сега, к`во толкова се вълнуваш? Да не си се влюбил, бе човек?!..
Дълго подозирах баща ми след това подхвърляне, но е нямало защо, не на любовта треската е тресла тогава баща ми, или поне не точно в този момент.

Пожелавам му да е жив и здрав, колкото е възможно, неговият живот е ценност сама по себе си, но не само за него, и за мен.





 







Гласувай:
30



Следващ постинг
Предишен постинг

1. turb04 - Връзката между баща и дъщеря носи ...
18.09.2011 14:55
Връзката между баща и дъщеря носи нещо сакрално...
Щастлив съм, че и аз я изпитвам...
цитирай
2. sestra - Така е,
18.09.2011 15:26
не е и лесна, но все пак зависи от характерите. Радвам се за теб.
цитирай
3. turb04 - Всичко зависи от бащата в този сл...
18.09.2011 15:28
Всичко зависи от бащата в този случай. Той е този, който трябва да хване за ръка малкото момиче и да го поведе, като му даде и го научи какво е да обичаш.
Един ден момичето ще срещне някого и ще го обикне, но ако баща й й е дал много обич, тя ще успее да разпознае истинския...
цитирай
4. sestra - Е, така е :)
18.09.2011 15:40
Пожелавам ви го на теб и детето ти!
цитирай
5. tit - Да ти е жив и здрав!:)
18.09.2011 15:44
Баща ти явно е много широко скроен чивек - показва, без да разказава...
Оставил е едно камъче в душата ти, на което да стъпиш по-късно. но като самосъзнане, а не след напътствия или поучения. Дали ще го ползваш или ще го прескочиш - избора си е бил твой!
Личи ти, че си стъпила!:)
цитирай
6. sestra - :))) Стъпила съм, то Тит, как да не стъпиш...
18.09.2011 15:53
но по-скоро тясната кройка на времето му е диктувала това. Все пак той се отличава с воля и решителност във всичко, да е жив и здрав.
цитирай
7. darcy - Преди няколко дни гледах филм за лагерите в Белене и Ловеч
18.09.2011 23:19
Адска история... да не дава Господ!

ПП. Да е жив и здрав баща Ви!
Поздрави!
цитирай
8. sestra - Лагерите може да са минало,
18.09.2011 23:35
а какво предстои, Дарси, знае ли някой?... Да пази Господ наистина и благодаря.
цитирай
9. cinderellathespy - Ох, много ми хареса написаното....
19.09.2011 23:19
...с такова чувство...
Аз....доста народ съм изпратила в Затвора в Белене, като не слушат се случва случка и мандалото хлопва, но никога не съм ходила там....
Водили са ни в Централния Софийски затвор на учебно упражнение по един предмет, който учихме - Изпълнение на наказанията и беше доста подтискащо....

Да е жив и здрав татко ти Станимира, бъди здрава и ти и споделяйте все така красиви мигове на обич! Поздрави!:-)
цитирай
10. sestra - Радвам се доста, че ти е харесало, Синдъреладъспай,
20.09.2011 08:23
защото отдавна събирам сили да го опиша този спомен, а и битката с мързела не е лесна..
Значи специална окраска носи за теб той, щом го свързваш с работата си. И все пак това си е един детски спомен, макар и необикновен. Сеага пък ти ме подсещаш как към часовете по пластична анатомия са ни водили в дисекционна зала - пак подтискащо :) Благодаря за хубавите пожелания, и на теб също поздрави и хубав ден! :)
цитирай
11. martiniki - Да е жив и здрав твоя татко!
20.09.2011 08:51
Много лично и сакрално. Отношенията баща-дъщеря са ми рана. Много ранна, но вече знам, че не се затваря. Донякъде съм благодарна за това, защото както е казал поетът - трябва да си рана, за да си щастлив. Обяснявала съм си го с това, че когато човек е ранен дълбоко и зее, е уязвим, но и по-близък до всичко, по-близък с вятъра, слънцето, дъжда, усеща по-болезнено ударите, но и ласките...
И моят татко да в жив и здрав!
цитирай
12. sestra - Да са ни живи, Дора,
20.09.2011 09:59
по-нагоре един щастлив баща изказа друго виждане, не исках да го натъжавам, но тези отношения наистина са си рана. И точно както казваш, правеща възможно пълноценното щастие, като се случи. И поетично казано: усещането като за одрана жива котка е от другата страна на усещането за непреходна ласка. Нещо такова :)
цитирай
13. elpidaa - жив и здрав да е! и ти! щастливи и ...
21.09.2011 19:35
жив и здрав да е! и ти!
щастливи и богати сте!

поздрави, сестра :)
цитирай
14. sestra - жив и здрав да е! и ти! щастливи и ...
21.09.2011 22:11
elpidaa написа:
жив и здрав да е! и ти!
щастливи и богати сте!

поздрави, сестра :)

Благодаря ти, Надя, радвам се, че си идвала :)
цитирай
15. pumona - Поздравявам те за споделеното!
23.09.2011 22:08
Пробудиха се спомени и в мен, свързани с родителите ми.
Техното минало е част от нашето.
Здрава и щастлива бъди!
цитирай
16. sestra - Благодаря ти, Пумона,
23.09.2011 23:23
в детството живеем с илюзията, че миналото им е нещо, до което нямаме досег, а после се оказва, че наистина е наше общо :)
цитирай
17. monaliza121 - Преживях подобно посещение във ...
28.09.2011 16:28
Преживях подобно посещение във варненския затвор. Не бях с баща ми, а на сцената. Смутих се от свирканията и подвикванията, но после утихнаха. Ръкопляскаха ни много, дори се наложи да изпълним още нещо "на бис".
Споменът за миналото е оживял за баща ти. т
Тежък е бил.
Поздрави!:))
цитирай
18. sestra - :)
28.09.2011 18:29
да, тежък е бил, може би инстинктивно е искал да има подкрепа. Ето те и теб, Мона Лиза, която си била на подобно нещо, радвам се, че сподели това :))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sestra
Категория: Поезия
Прочетен: 2586090
Постинги: 732
Коментари: 7882
Гласове: 29404
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930